Medialle

Hammaslääketieteen suurtapahtuma, Hammaslääkäripäivät, järjestetään 22.-24.11.2018 Helsingin Messukeskuksessa. Hammaslääkäreiden ja muiden suunterveyden ammattilaisten koulutus- ja näyttelytapahtuma kokoaa vuosittain tuhansia suun terveyden ammattilaista ajankohtaisten aiheiden äärelle ja tutustumaan näyttelyyn.

Tapahtumaan liittyvät tiedotteet löydät Apollonian uutishuoneesta.

Mediatilaisuus

Hammaslääkäripäivien mediatilaisuus to 22.11. klo 10–11 Messukeskukseen lehdistöhuoneessa.

Ohjelma:

HLT, EHL Mikko Rantala: Tervetuloa Hammaslääkäripäiville!

Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Matti Pöyry: Miten suomalaisten suut sairastavat?
Missä kunnossa suomalaisten suunterveys on tänään? Hampaiden reikiintyminen ja kiinnityskudossairaudet ovat koko väestössä yleisiä infektiosairauksia. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat syrjäytyneet nuoret sekä monisairaat vanhukset. Hälyttävä tieto on, että lähes kolmasosa nuorista miehistä ei juuri käy hammaslääkärissä.

HLT, EHL Karita Nylund: Syöpäpotilaan suunhoito
Syöpähoidot lisäävät mm. infektioherkkyyttä, limakalvovaurioita ja suun kuivumista. Ennen syöpähoitoja ja niiden aikana tarvitaankin tehostettua suunhoitoa. Mihin omahoidossa pitäisi kiinnittää huomiota?

Korvauspäällikkö Elina Muukkonen, Potilasvakuutuskeskus: Suun terveydenhuollossa juurihoidot vahinkolistan kärjessä
Vuonna 2017 korvattiin 349 hammassairauksiin liittyvää potilasvahinkoa. Suun terveydenhuollossa juurihoidot, proteettiset hoidot ja leikkaustoimenpiteet ovat pysyneet vahinkolistan kärjessä.

EHL Timo Suojärvi: Hammaslääkäri, -teknikko ja potilas digitaalisessa maailmassa
Digitaalisuus on muuttanut hammashoidon teknologiaa merkittävästi. Olennaista on kuitenkin muistaa, että hoitopäätösten tulee edelleen perustua tieteeseen ja hyväksyttyihin hoitokäytäntöihin, ei oman vastaanoton laitteistoihin.

HLL Otso Salmi: Kiinnostavimmat poiminnat näyttelystä

Mediatilaisuuden yhteydessä on tarjolla kahvia ja pientä suolaista.

Suun terveydenhuolto muutoksessa -paneeli 22.11. klo 11.15–12.00 (Sali: Koski)

Tulevaisuuteen katsova paneelikeskustelu tarttuu monia mietityttäviin kysymyksiin: Tuoko muutos vaikuttavampaa hoitoa? Miten rahat saadaan riittämään? Millaisia laadullisia vaatimuksia palvelun tuottajille asetetaan? Miten sote ja valinnanvapaus tukevat hoitosuhteiden pysyvyyttä? Uhkaavatko muutokset hammaslääkärin autonomiaa?

Keskustelua moderoi Annika Damström, A-studio, YLE

Keskustelijoina:

• Lääkintöneuvos Merja Auero, sosiaali- ja terveysministeriö
  • Vastaanottopalvelujen päällikkö, johtava ylihammaslääkäri, EHL, MBA Eeva Torppa-Saarinen, Tampereen kaupunki
  • Ylihammaslääkäri Juhani Laine, TYKS, suu- ja leukasairauksien klinikka
  • Hammasprotetiikan ja purentafysiologian professori Timo Närhi, Turun yliopisto
  • Toimitusjohtaja, HLL Sanni Aho, Koskelan hammaslääkäriasema Oy
  • Toimitusjohtaja Jarno Huurinainen, Oral Hammaslääkärit Oyj

Messukeskuksen lehdistökeskus palvelee toimittajia to-pe näyttelyn aukioloaikoina. Voit akkreditoitua tapahtumaan Messukeskuksen sivuilla ennen tapahtumaa tai paikan päällä lehdistökeskuksessa.

Tervetuloa mediatilaisuuteen ja Hammaslääkäripäiville!

Lisätietoja

Apollonian tiedottaja Annika Nissinen (etunimi.sukunimi@apollonia.fi), puh. 040 779 6435
Näyttely: Riikka Luomanpää (etunimi.sukunimi@messukeskus.com), puh. 050 540 4231